Deze bedrijven doen mee!

Iedereen kan een positieve bijdrage leveren voor meer openbare netheid. Ook bedrijven en ondernemingen zetten zich hier voor in. Dit kan op verschillende manieren, aangepast aan de realiteit van het bedrijf in kwestie. Denk aan het sensibiliseren van het personeel over een opruimactie tot het aanpassen van de infrastructuur om op die manier zwerfvuil te voorkomen. Ook op het niveau van verpakkingspreventie en/of door het sensibiliseren van hun klanten en leveranciers, kunnen producenten en verkopers een steentje bijdragen, .

Hieronder hebben we enkele voorbeelden ter inspiratie verzameld.  De voorbeelden zijn gegroepeerd per 'thematiek' (sommige voorbeelden kunnen onder meerdere thematieken worden ondergebracht):

  • Preventie (product/verpakking)
  • Personeel
  • Infrastructuur
  • Omgeving
  • Transport/distributie
  • Sensibilisering

Neem zeker ook een kijkje op de websites van de bedrijven die hier worden vernoemd. Heeft jouw bedrijf een eigen actie op touw gezet in de strijd tegen zwerfvuil? Laat het ons gerust weten via info@mooimakers.be.

Preventie

Afsluiting petfles

De Greener Packaging Awards (wedstrijd georganiseerd door Fost Plus en Val-I-Pac) besteden aandacht aan de circulaire economie en belonen bedrijven die hierop inzetten. Een voorbeeld zijn de petflesjes met specifieke sluitdop die niet van de fles kan worden gehaald. 

 

exki verpakking preventie

EXKi gebruikt driehoekige kartonnen bakjes voor zijn taarten en quiches. Zo kunnen ze gegeten worden zonder bestek en wordt heel wat plastic afval vermeden. Lees meer.

groenevent preventie evenementen

Wil je je evenement verduurzamen? OVAM ontwikkelde de Groeneventscan, een vlotte nline toepassing die je hierbij kan helpen. Je kan je evenement ook indienen voor de GroeneVent award en tot 6.000 euro winnen.

drinkpak met ingebouwd rietje

Er zijn ook andere voorbeelden van aanpassingen aan verpakkingen die ervoor zorgen dat ze minder snel zwerfvuil worden. Zo hebben Koreaanse studenten een drinkkarton ontwikkeld met ingebouwd rietje! Lees er hier meer over.

Verpakken

Duurzaam verpakken

Met deze infosheet krijg je van ons enkele tips over hoe je jouw verpakkingen ecologischer en duurzamer kan maken.

Personeel

coca-cola recylcing tour

Sinds 2016 organiseert Coca-Cola jaarlijks een 'Recycling Tour'. De personeelsleden in de verschillende Belgische vestigingen gaan dan zwerfvuil opruimen in de directe omgeving.

 

retail clean up days

In 2016 en 2017 organiseerde Comeos, de federatie voor Belgische handel en diensten, de Retail clean up days. Haar leden-retailers ruimden tijdens de actieperiode niet alleen hun eigen terreinen op, maar ook de onmiddellijke omgeving. Meer informatie hierover vind je in ons nieuwsbericht.

Infrastructuur

afvaleiland colruyt

Colruyt heeft op een tiental parkings afvaleilanden geïnstalleerd om het sorteren mogelijk te maken. Na de testperiode bleek dat er tot 25% minder afval op de parking was! Het bedrijf gaat nu stelselmatig al zijn parkings voorzien van afvaleilanden. Meer details over de aanpak van Colruyt vind je op hun website.

pizzadozen in speciale vuilnisbak

Domino's Pizza in Brugge test momenteel een specifieke vuilnisbak om te vermijden dat de pizzadozen op de grond belanden. Meer informatie vind je in ons nieuwsbericht.

 

Omgeving

Mc donald's aanleg parkings

Op de parking van McDonald's Puurs zijn verschillende (kleine) ingrepen gebeurd om ervoor te zorgen dat er meer afval in de vuilnisbakken terechtkomt en niet op de parking of in de omgeving. Het gaat bvb. om de plaatsing van de vuilnisbakken of de aanleg van de beplanting. Deze maatregelen zijn gebaseerd op onderzoek van McDonald's Nederland. Lees er meer over op de website van Nederland Schoon.  

Transport/distributie

colruyt vrachtwagen sticker

Colruyt onderneemt doelgericht actie voor zijn chauffeurs en onderaannemers. Een video die in het wachtlokaal te zien is, roept de vrachtwagenchauffeurs op om geen zwerfvuil te veroorzaken (ontdek het filmpje hier). Colruyt voorziet de achterkant van zijn eigen vrachtwagens ook van een sensibiliserende boodschap.

haven van antwerpen

Automobilisten en truckers parkeren in de Haven van Antwerpen vaak langs de kant van de weg en veroorzaken er zwerfvuil. Om dit aan te pakken, zijn verschillende maatregelen genomen. Via monitoring werd het probleem in kaart gebracht en er wordt gericht gecommuniceerd. Meer details vind je in ons nieuwsbericht.

 

 

Sensibilisering

eneco clean beach cup

Eneco organiseert al enkele jaren de Eneco Clean Beach Cup. Samen met 17 surfclubs wordt een grote strandopruimactie gehouden. In 2018 maakten ongeveer 4.000 vrijwilligers die dag de Belgische stranden proper. Meer info vind je in ons nieuwsbericht.

cargill sensibiliseren personeel

Tijdens een personeelsdag organiseerde Cargill Gent een sessie rond zwerfvuil. Wat is zwerfvuil? Hoe lang blijft het liggen? Wat is het verschil met sluikstorten en hoe kunnen we zelf iets doen? Het kwam allemaal aan bod in de presentatie die je hier kan downloaden ter inspiratie.

buurtsuper

Buurtsuper organiseert al enkele jaren op rij de sensibiliseringscampagne Samen bouwen aan een superbuurt. De lokale handelaars dragen actief bij aan meer openbare netheid door zich te engageren om hun eigen terreinen en de buurt proper te houden. Zij delen deze communicatie ook met hun klanten via affiches, nieuwsbrieven en eventueel een leuk gadget als cadeau. Ook dit jaar wordt er weer ingezet op een propere buurt. Meer info op de website: superbuurt.be.

torhout gie zie ne properen

In samenwerking met de lokale handelaars richt Torhout zich tot de (schoolgaande) jongeren die lunchen op een bankje of in het park in de binnenstad. Wie zijn/haar afval in de vuilnisbak gooit, maakt kans op bonnen om in te ruilen bij de deelnemende handelaars. Zo wordt positief gedrag beloond en worden de lokale handelaars betrokken. Meer details lees je in het persbericht van de gemeente.

Spadel carrefour activatie

Spadel sensibiliseert zijn consumenten tijdens een activatie in samenwerking met Carrefour Belgium. Ontdek het filmpje hier.