Veelgestelde vragen m.b.t. Zomercampagne 2020

Waarom deze actie?

Mooimakers zet met deze campagne eens te meer alles in het werk om zwerfvuil in te dijken en mensen op te roepen om op een verantwoorde manier met hun afval om te gaan. Door acties op poten te zetten in heel Vlaanderen, wil het de campagne zo breed mogelijk verspreiden en tegelijk ook zo lang mogelijk laten lopen. Iedereen draagt graag een leuke zomeroutfit, maar Mooimakers wil iedereen aanzetten om tijdens zomerse uitjes ook verantwoord met afval om te springen. Die twee aspecten kunnen moeiteloos hand in hand gaan.

De ‘Zomerlook 2020’ gaat niet enkel om de nieuwste sneakers, het hipste handtasje of de kleurrijkste jurkjes, maar vooral om het thuis laten, weer mee naar huis nemen of keurig in de vuilnisbak gooien van afval. Kortom, een look die iedereen goed staat.

Wat houdt de campagne in?

De campagne van Mooimakers loopt de twee volledige zomermaanden en wordt officieel in Antwerpen afgetrapt, gevolgd door een dertigtal acties doorheen heel Vlaanderen. De ‘Zomerlook 2020’ krijgt ook een vervolg op social media en wordt verder ondersteund door een radiocampagne. Mooimakers werkte voor deze campagne met echte modellen om de fashion look helemaal na te bootsen. Deze modellen tonen op een glamourouze manier wat de zomerlook van 2020 is: je afval in de vuilnisbak gooien of je afval weer meenemen. Alles is goed zolang je afval niet op de grond terechtkomt. Iedereen kan het.

Om de boodschap van de campagne zo breed mogelijk uit te dragen, werkt Mooimakers onder andere samen met Tiany Kiriloff. Tiany is het gezicht bij uitstek voor deze campagne. Tiany is een fashionexperte én voorvechtster van een duurzame levensstijl. Ze is dol op mode, maar duurzaamheid maakt ook echt deel uit van haar levenstijl en hier komt ze ook openlijk voor uit. Dankzij deze campagne proberen Mooimakers en Tiany samen duidelijk te maken dat iedereen met de Zomerlook 2020 staat.

Waarom werd er gekozen om de kick-off in Antwerpen te laten plaatsvinden?

De campagne van Mooimakers loopt de twee volledige zomermaanden en wordt officieel in Antwerpen afgetrapt, maar wordt gevolgd door een dertigtal acties doorheen heel Vlaanderen. Antwerpen is de modehoofdstad van Vlaanderen, dus dit was een evidente keuze. Tijdens de zomermaanden zullen er dan ook in andere Vlaamse steden activatiemomenten plaatsvinden

Vanwaar de samenwerking met Tiany?

Mooimakers: Tiany is een fashionexperte én voorvechtster van een duurzame levensstijl. Ze is dol op mode, maar duurzaamheid maakt ook echt deel uit van haar levenstijl en hier komt ze ook openlijk voor uit. Tiany is als het ware een match made in heaven om mee de Zomerlook 2020 te promoten.

Tiany: Deze campagne ligt me nauw aan het hart. Iedereen weet dat ik dol ben op mode en alles wat er mee te maken heeft, maar dat duurzaamheid ook echt deel uitmaakt van mijn levensstijl. Twee van mijn stokpaardjes die hand in hand gaan om de wereld er net iets beter te laten uitzien, ik was meteen gewonnen voor deze campagne van Mooimakers. Ik probeer al lange tijd het mode-deel in mijn leven duurzaam te maken. De samenwerking met Mooimakers is dus een hele mooie stap in de richting om die ambitie waar te maken. Met deze campagne hoop ik ook mijn community hiervan te overtuigen.

Vanwaar de link met fashion?

De zomer is het seizoen van zien en gezien worden, vrolijke kleuren en jurkjes en er op je best uitzien als je buitenkomt. Hoe mooier het weer, hoe meer volk er buiten komt. Helaas betekent dat ook dat er meer zwerfvuil achterblijft. Het gaat er dus niet enkel om wat je draagt, maar ook hoe je het draagt. En dat betekent dat afval thuis laten, afval mee naar huis nemen of afval in de vuilnisbak gooien dé look is waar iedereen mee wegkomt, én een look is waar iedereen mee staat.

Waarom organiseert Mooimakers een consumentenactie in het centrum van Antwerpen temidden van de coronacrisis?

Tijdens de activatie wordt de social distancing uiteraard gewaarborgd door het begeleidende team. De problematiek rond zwerfvuil is erg actueel. De lockdown heeft ons leven ingrijpend veranderd; een wandeling of fietstocht met gezinsleden, we genieten er in deze uitzonderlijke tijden dubbel zoveel van. Onze zomervakantie ziet er dit jaar ook anders uit en we neigen meer en meer voor een zomer van staycation. Met deze initiatieven hoopt Mooimakers op te roepen om te alle tijden verantwoord met de natuur en onze omgeving om te gaan. Coronacrisis of niet. Sluikstorten of zwerfvuil achterlaten, staat daar in ieder geval haaks op. Laten we het buiten aangenaam houden voor iedereen en er een onvergetelijke staycation van maken. Laat je afval dus niet achter.

Staan er nog Mooimakers acties op de planning voor dit jaar?

Mooimakers gaat het hele jaar door, dus ook na de zomermaanden staan er nog acties op de agenda:

World Clean Up Day – 19 september 2020: samen met heel wat andere organisaties zoals onder andere River Cleanup, Eneco clean beach cup, Bewapp en Delhaize zal Mooimakers Vlamingen massaal oproepen voor World Clean Up Day

Doelplaatsencampagne – 31 augustus t.e.m. 4 oktober: met deze campagne roept Mooimakers langs de autosnelwegen chauffeurs op om geen zwerfvuil achter te laten of uit de wagen te gooien.

Handhaving – 5 t.e.m. 11 oktober: tijdens de handhavingsweek zullen handhavers in heel Vlaanderen de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort opdrijven.