Samenwerken rond een site van een sociale huisvestigingsmaatschappij in Schoten
Kenniswijzer > Zwerfvuil > Buurt betrekken > Samenwerken rond een site van een sociale huisvestigingsmaatschappij in Schoten

Situering 

Van 2020 tot 2023 werd het lokaal bestuur Schoten begeleid door een coach van Mooimakers tijdens een coachingtraject. Samen stelden ze een actieplan op om op lokaal vlak rond sluikstort en zwerfvuil te werken. Eén van de meest dringende actiepunten was het aanpakken van sluikstort, verkeerd aangeboden afval en zwerfvuil rond een site van een sociale huisvestigingsmaatschappij

Het project dat in samenwerking met de huisvestingsmaatschappij: De Ideale Woning uitgevoerd werd, startte in juni 2021 en liep tot maart 2022.  

Voor de verwezenlijking van de acties maakten ze gebruik van een bestaande overlegstructuur tussen de sociale huisvestigingsmaatschappij, de huisvestigingsverantwoordelijke van de gemeente, de wijkinspecteur en het team gemeenschapswachten.  

Alle partners waren op de hoogte van de bestaande uitdagingen op de betrokken site:  

  • Er was een groot verloop in de wooneenheden 
  • Sluikstort op verschillende omliggende locaties: 
    • Herhaaldelijk sluikstort aan de glasbol aan de overkant van de straat 
    • Sluikstort in de oude aanhangwagens aan de overkant van de straat  
    • Sluikstort in het containerhok en de fietsenberging 

  Schoten Sluikstort 1

  • Wekelijks verkeerd aangeboden afval tijdens de ophaalrondes 
  • Zwerfvuil op de site en het openbaar domein 
  • Huisvuilcontainers die niet werden binnengehaald 

Sluikstort Schoten 2

Aanpak 

Bij aanvang van het project bleek dat er engagement was van elke partner. Via een periodiek overleg koppelden ze de inspanningen en bezorgdheden naar elkaar terug. Er was een dubbelde focus bij de aanpak: 

  • Enerzijds was er een focus op de site zelf. Hier werden de nodige inspanningen genomen door de huisvestigingsmaatschappij. 
  • Anderzijds was er een focus op het openbaar domein. Waar zowel het lokaal bestuur als de lokale politie de nodige inspanningen deden. 

De eerste stap in het project was het probleem in kaart brengen

  • Metingen van het achterblijvend afval. Hierbij was het belangrijk dat er goede afspraken werden gemaakt over wie wat deed. 
  • Inventariseren wie zelden of nooit huisvuil aanbiedt, wie zijn container laat staan. 
  • Afstemmen wie waarvoor verantwoordelijk is 

De verdere aanpak was gebaseerd op drie pijlers:

  • Preventie  
  • Proactiviteit  
  • Repressie 

Preventie door betrokkenheid en communicatie 

  • Het belang van heldere communicatie rond afvalaanbieding en sorteren bij contractondertekening benadrukken 
  • Bewoners aanspreken die niet of zeer zelden huisvuil aanbieden via een brief vanuit lokaal bestuur en huisvestigingsmaatschappij  
  • Het rechtstreeks aanspreken van bewoners die vermoedelijk “sluikstorten” door de huisvestigingsmaatschappij én wijkinspecteur  
  • Het aanspreken van bewoners die huisvuilcontainers laten staan door wijkinspecteur en gemeenschapswachten  
  • De site opruimen en proper houden door huisvestigingsmaatschappij 

Proactiviteit  

Proactief aan de slag gaan door het herinrichten van de ruimte (omgeving). 

  • De glasbol werd verplaatst 
  • De oude aanhangwagen werd verwijderd 
  • De muur van het containerlokaal werd verhoogd (zodat er niks meer overgegooid kon worden) 
  • De omheining rond het park werd verwijderd en de lage beplanting kreeg een snoeibeurt 

Repressie (handhaving) 

De repressie bestond uit het beboeten van de overtreders. Enkele overtreders kregen een boete d.m.v. identificatie via de camera gericht op de glasbol. Daarnaast werd het sluikstort (op het openbaar domein) doorzocht door gemeenschapswachten en wijkinspecteur op zoek naar identificatiegegevens. 

Betrokkenheid en engagement 

Om de betrokkenheid te verhogen werd er een globale bedanking voorzien voor alle bewoners voor hun inspanningen. Er vond ook een gezellig gezamenlijk opruim- en contactmoment plaats dat georganiseerd werd door de huisvestigingsmaatschappij. 

Belangrijk was dat al deze acties ondersteund werden door regelmatig nauw overleg met alle betrokken partijen. 

Uitdagingen voor de toekomst 

Aan het einde van het project zag Schoten nog wel een aantal uitdagingen en kansen voor de toekomst.  

  • Er was sprake van een nieuwe huisvestingsmaatschappij, zodat er met een schone lei moest gestart worden.  
  • Schoten was overtuigd van de structurele overlegmomenten, waardoor die in de toekomst verdergezet bleven. 
  • Eveneens bleef er ingezet worden op de blijvende betrokkenheid van de bewoners en open communicatie. 
  • Er was sprake van camera-installatie in het gebouw.  

Conclusie 

Schoten verbond een mooie conclusie aan het einde van het project: Nodig uit, sta open voor elkaar, houd vol en blijf verbonden.