BESIX Group, een internationaal bouwbedrijf, neemt sinds 2019 de term ‘World Cleanup Day’ nogal letterlijk. Sindsdien roepen ze namelijk wereldwijd al hun werknemers om deel te nemen aan ‘BESIX Cleanup Day’, om zo hun steentje bij te dragen tot een propere omgeving én om het personeel en partners te sensibiliseren over de problematiek.
In 2021 organiseerde het bedrijf zelfs een heuse wedstrijd naar aanleiding van World Cleanup Day:
"Vorm een team collega's en neem 1 uur van je tijd om het afval op te rapen dat zich in je directe omgeving bevindt."
De deelnemers konden foto’s van hun actie opsturen. De foto met de meeste likes won dan de ‘Cleanup campagne 2021’.
Donatienne de Spirlet van BESIX Foundation:
"Er was bijzonder veel enthousiasme bij onze mensen. Deelnemen was volledig vrijwillig, en we vroegen dat ze het afval zouden verzamelen vóór of na de werkdag, of tijdens hun lunchpauze. Maar toch hebben 1.803 mensen meegedaan, verdeeld over een veertigtal teams. Allemaal samen hebben ze maar liefst 15 ton afval opgeruimd. Zelfs vorig jaar, toen corona woedde, werd 2 ton opgehaald."
Een aangenaam neveneffect van de campagne is dat ze gedragsverandering veroorzaakt. Donatienne de Spirlet:
"We willen mensen bewustmaken. Onze teams in Australië hadden niet de gewoonte om afval te sorteren. Dat is namelijk niet verplicht in dat land. Maar na onze Cleanup campagne van 2019 zijn ze toch begonnen met sorteren."
De zorg voor het milieu is een van de drie prioriteiten van de BESIX Foundation. In het verleden werden er kleinere acties ondernomen, zoals een ‘beach cleanup’ in Dubai en verschillende ‘river cleanups’ in ons land, onder meer van de Dijle en in de haven van Antwerpen. Na de waterramp van midden juli werd ook in Verviers een opruimactie georganiseerd. De winnaar van de Cleanup mag een milieuvereniging kiezen. BESIX Foundation schenkt deze dan een cheque van € 2.500.
(Bron: magazine ‘Bouwbedrijf’, editie dec. 2021, Confederatie Bouw)