Hoe werkt Operatie Proper?
-
Maak een account aan
De opvolging van het project verloopt via een online platform, gelinkt aan onze website. De contactpersoon van het lokaal bestuur voor Operatie Proper moet een account aanmaken. Daarvoor klik je rechtsboven het scherm op 'Aanmelden' en maak je een account aan.
Via je account kan je inloggen op onze website en na volgende stap kan je aanmelden op het platform van Operatie Proper.
-
Registreer je als deelnemende gemeente of intercommunale
Mail naar info@mooimakers.be om je deelname te bevestigen. Dan voegen we de postcode(s) van je werkingsgebied toe aan de deelnemerslijst.
In de mail geef je ook de accountgegevens van de contactpersoon door (degene die in de vorige stap het account aangemaakt heeft). Zijn of haar account wordt dan gekoppeld aan het platform met een overzicht van alle inschrijvingen binnen jouw werkingsgebied.
Zonder jouw deelname kunnen scholen en jeugdverenigingen van jouw werkingsgebied niet deelnemen aan Operatie Proper. Deelname als lokaal bestuur of intercommunale is dus een basisvoorwaarde.
-
Communiceer over deelname
Communiceer over jullie deelname naar alle scholen en jeugdverenigingen, en stimuleer hen om een actieplan in te dienen. Vanuit Mooimakers vertrekt er geen communicatie naar alle scholen en verenigingen in Vlaanderen. Wij sturen enkel een nieuwsbrief naar de scholen en verenigingen die in de drie voorbije schooljaren in Operatie Proper inschreven. We rekenen dus op lokale besturen en intercommunales om gericht naar scholen en jeugdverenigingen te communiceren.
De inschrijvingen voor schooljaar 2024-2025 lopen van 16 augustus t.e.m. 31 oktober 2024.
Voor de deelnemers hebben we informatie gebundeld in infobrochures: versie voor lokale besturen, versie voor scholen en versie voor jeugdverenigingen. Verwijs ook naar Operatie Proper | Mooimakers.be.
Let op! Enkel scholen en jeugdverenigingen mogen deelnemen. Andere types verenigingen niet. Gebruik en communiceer de beslissingsboom bij twijfel.
-
Beoordeel de actieplannen
Kijk de ingediende actieplannen na. Wanneer een actieplan wordt ingediend, ontvang je een mail.
- Keur je een actieplan af, dan motiveer je de beslissing. De school of jeugdvereniging kan eventueel een nieuw, bijgestuurd plan indienen (voor de deadline van inschrijving).
- Keur je een actieplan goed, dan vertrekt een automatische mail met de bevestiging van deelname. Contacteer gerust ook zelf de school of jeugdvereniging.
Keur de ingediende actieplan ten laatste op 30 november 2024.
-
Volg de actieplannen op
Volg de ingediende plannen via het online platform op onze website. Je keurt ze goed en voert controles uit om ervoor te zorgen dat de deelnemers goed aan de slag gaan.
De deelnemers worden gevraagd om te rapporteren op het platform. Gerapporteerde acties kan je tijdens het jaar zelfs al goedkeuren. Zo kan je de voortgang goed opvolgen. Uiteraard kan je die ook opvolgen met een bezoekje of telefoontje!
NIEUW: Vanaf schooljaar 2024-2025 werken we met een tussentijdse rapporteringsdeadline. Op de tussentijdse deadline van 15 januari 2025 moet voor de verplichte actiepunten minstens één keer gerapporteerd zijn. De deelnemers moeten dus in het eerste semester al iets rapporteren voor de verplichte actiepunten. Dat hoeft geen volledige rapportering te zijn, maar een blijk van het ondernemen van actie. Het hoeft nog niet goedgekeurd te zijn door het lokaal bestuur.
Is er op een verplicht actiepunt niet tijdig gerapporteerd, dan halveert de beloning voor dat actiepunt. Dat wordt meegenomen in de eindberekening van de beloning.
De deelnemers moeten blijven rapporteren tot aan de finale deadline willen ze aanspraak maken op een beloning. Pas na de finale deadline wordt de beloning al dan niet toegekend.
De finale deadline van rapporteren voor schooljaar 2024-2025 ligt op 7 juli 2025.
-
Beoordeel de rapportering
Deelnemers krijgen de kans om vanaf de goedkeuring van hun actieplan te rapporteren als ze een actie volbracht hebben. Is dat gebeurd, dan kan je als lokaal bestuur die rapportering ook al beoordelen. Keur je die goed, dan staat die al goed voor de rest van het jaar. Geef je feedback, dan krijgt de deelnemer nog de kans om een nieuwe rapportering in te dienen ten laatste op de deadline van rapportering. Voor 2024-2025 ligt die op 7 juli 2025. Rapporteren na die datum kan niet meer. Neem die datum mee in communicatie naar deelnemers.
Alle rapporteringen moeten ten laatste op 31 juli beoordeeld zijn. Respecteer deze deadline, zodat de deelnemers hun beloning kunnen ontvangen. Na deze datum worden geen beloningen meer toegekend.
In het online platform zal je de rapportering kunnen opvolgen.
-
Reik de beloning(en) uit
Als voorlaatste stap reik je de beloning uit aan de scholen en verenigingen met goedgekeurde rapporteringen.
Je neemt contact op met scholen en gemeenten om afspraken te maken rond de uitkering van de beloning (hoe/wanneer/...). Als lokaal bestuur prefinancier je de beloning.
De waarde van beloning hangt vast aan de gekozen actiepunten. De beloning zal variëren tussen € 225 en € 900. De samenstelling van het actieplan zal het exacte bedrag van de beloning bepalen.
Via de webshop kan je beloningscheques bestellen. Zo kan je de uitreiking van de beloning wat meer cachet geven.
-
Vraag de terugbetaling aan
Zijn de beloningen uitgereikt, dan kan je de terugbetaling aanvragen bij Mooimakers. Die terugbetaling moet je aanvragen vóór 1 november en kan pas van zodra alle rapporteringen onder jouw verantwoordelijkheid goed- of afgekeurd zijn.
Per voltooid actieplan ontvang je als lokaal bestuur een vergoeding van € 250. Je kan de vergoeding één keer per schooljaar aanvragen, nadat alle actieplannen voltooid zijn (dit wil zeggen: alle beloningen uitgereikt en de terugbetaling aangevraagd werd). De vergoeding ontvang je samen met de terugbetaling van de beloning van de deelnemers.