Een vuilnisbakkenplan voor de school

Een vuilnisbakkenplan zorgt voor de juiste vuilnisbak op de juiste plaats. Daardoor kan de hoeveelheid zwerfvuil drastisch verminderen. Zo’n plan bestaat uit een aantal stappen.
Ontdek hoe VBS Langemark die stappen uitwerkte, waarin de leerlingenraad de leiding nam.
Aanpak
Je (her)bekijkt alle vuilnisbakken op school, brengt ze in kaart, evalueert en stuurt bij waar nodig. Zo zorg je voor een optimale plaats voor de juiste vuilnisbakken.
Ter ondersteuning biedt Mooimakers een handleiding aan. In die handleiding vind je inspiratie om de vuilnisbakken in de school te evalueren. Het is geen kant en klaar plan, omdat elke school een andere aanpak hanteert, maar het biedt info en ideeën om aan de slag te gaan.
Actiepunt bij Operatie Proper
Bij Operatie Proper is dit een keuze-actiepunt voor scholen:
Onze school herbekijkt de plaatsing van vuilnisbakken op de speelplaats en zorgt voor een zo optimaal mogelijk vuilnisbakkenplan a.d.h.v. het aangeleverde stappenplan.
Inspirerend voorbeeld van VBS Langemark
Dit is een praktijkvoorbeeld van een deelnemer van Operatie Proper. Daarbij was de leerlingenraad de trekker in het project. Ze werkten een heel inspirerende aanpak uit.
Stap 1: Inventariseren bestaande vuilnisbakken
Tijdens de eerste samenkomst van de leerlingenraad gingen ze aan de slag met het vuilnisbakkenplan voor hun school. Ze zijn gestart met het registreren van de verschillende vuilnisbakken in hun gemeenschappelijke ruimtes.
De leerlingen namen foto's van de vuilnisbakken en beoordeelden die op ligging, hoogte en zichtbaarheid. De positief beoordeelde vuilnisbakken kregen een groene kleur; de negatief beoordeelde vuilnisbakken een rode kleur.
Al hun bevindingen gooiden ze in een overzicht. Zo hebben ze zicht op de staat en plaatsing van de vuilnisbakken.
Stap 2: Monitoring vullingsgraad
De leerlingen van de leerlingenraad kregen de opdracht om enkele weken de vuilnisbakken op te volgen en in kaart te brengen hoe vol ze bij het ledigen zijn. Ze werkten daarvoor nauw samen met de onderhoudsmedewerker.
Stap 3: Bijsturing
Tijdens de leerlingenraad in december maakte elk groepje een eigen vuilnisbakkenplan. Er werd rekening gehouden met de looplijnen, bereikbaarheid ... Daarna voerden ze de wijzigingen door op terrein.
Stap 4: Communicatie
De leerlingenraad presenteerde het nieuwe vuilnisbakkenplan aan de kinderen van de school.