Heb je een vraag? Misschien vind je het antwoord hier!

Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Wie/wat is Mooimakers?

Mooimakers is het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG. De OVAM is verantwoordelijk voor het afvalstoffen-, materialen- en bodemsaneringsbeleid in Vlaanderen. Fost Plus is verantwoordelijk voor de inzameling en recyclage van huishoudelijke verpakkingen in België. De lokale overheden zijn verantwoordelijk voor de openbare netheid en zijn verenigd in de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVG). 

Wat Mooimakers precies doet, vind je terug op deze pagina

Ik wil een melding maken van sluikstort/zwerfvuil in mijn gemeente of stad. Waar kan ik terecht?

Dergelijke meldingen moeten aan de stad of gemeente bezorgd worden. Zij sturen dan zo snel mogelijk een team op pad om het sluikstort of zwerfvuil op te ruimen. 

De meeste steden en gemeenten hebben een formulier op hun website waar je sluikstort of zwerfvuil kan melden. Neem dus zeker een kijkje op de website van jouw stad of gemeente.

Waarom voert de overheid geen statiegeld in als oplossing tegen zwerfvuil?

De invoering van statiegeld als inzamelsysteem is een politieke beslissing. Eind 2022 heeft de Vlaamse regering de ambitie geuit om in 2025 een statiegeldsysteem in te voeren op blikjes en plastic flesjes. Zo’n statiegeldsysteem kan ervoor zorgen dat er minder flesjes en blikjes op straat belanden. Momenteel lopen er pilootprojecten rond een digitaal statiegeldsysteem om de technische, wettelijke, communicatieve en financiële aspecten aan de praktijk te toetsen.

Statiegeld is geen oplossing voor al het zwerfvuil, denk dan aan peuken, kauwgom, papieren zakdoekjes, .... Vanuit Mooimakers blijven wij dus werken aan een integrale aanpak en streven we naar een gedragsverandering.

Waarom zetten lokale besturen niet meer camera's in tegen zwerfvuil en sluikstort?

Camera's zijn zeker een handig hulpmiddel in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort en maken deel uit van onze integrale aanpak, maar zijn geen allesomvattende oplossing. Daarom blijven sensibilisering en gedragsverandering een belangrijke pijler in onze aanpak. 

Daarnaast moeten camera's aan erg strenge reglementeringen voldoen, er hangt ook een serieus budget aan vast. Los van de aankoop van het materiaal zelf, moeten de camera's regelmatig onderhouden worden en moet er personeel ingezet worden om de beelden te bekijken en waar mogelijk, daders te identificeren. 

Vanuit Mooimakers blijven wij dus werken aan een integrale aanpak en streven we naar een gedragsverandering. 

 

Webwinkel

Welk materiaal kan ik bestellen in de webwinkel?

In onze webwinkel bieden we onder meer communicatie- en opruimmateriaal aan. Het aanbod in de webwinkel is aangepast naargelang je accounttype. Alle producten in onze webwinkel zijn volledig gratis, maar bestel wel enkel wat je echt gaat gebruiken.

Hoe wordt mijn bestelling geleverd?

Alle bestellingen die geplaatst worden via de webwinkel van Mooimakers worden geleverd door Bpost of DPD.
Je ontvangt geen track&trace code. Het kan voorkomen dat je niet thuis bent tijdens de levering. In dat geval komt de transporteur op een ander moment langs. Als je dan ook niet thuis bent, kan je het materiaal in een parcel shop ophalen.

Kan ik mijn bestelling wijzigen?

Contacteer hiervoor onze collega's via het contactformulier.

Wat zijn de (verzend)kosten?

Alle producten in onze webwinkel zijn volledig gratis, er zijn ook geen verzendkosten.

Mijn bestelling werd nog niet geleverd, wat nu?

De leveringstermijn is max. 3 à 4 weken en zolang de voorraad strekt.

Heb je na 4 weken je bestelling nog niet ontvangen? Contacteer hiervoor onze collega's via het contactformulier. Geef ook zeker je bestelnummer mee zodat we je snel verder kunnen helpen. 

Waarom kan ik als particulier geen zwerfvuilzakken bestellen via de webwinkel?

Voor zwerfvuilzakken kan je terecht bij je gemeente, stad of afvalintercommunale. Zij zijn namelijk ook verantwoordelijk voor de ophaling van de gevulde zakken. Hier vind je contactgegevens voor jouw gemeente of stad terug.

Wat moet ik met mijn gevulde zakken doen na mijn opruimronde?

Als je zwerfvuilzakken aanvraagt bij je stad, gemeente of afvalintercommunale, spreek je best ook met hen af waar je je gevulde zakken achterlaat. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de ophaling ervan. Hier vind je contactgegevens voor jouw gemeente of stad terug.

Wil je liever aan de slag gaan met je eigen huisvuilzakken? Dat kan natuurlijk ook. In dat geval neem je je gevulde huisvuilzakken weer mee naar huis en bied je ze aan ter ophaling volgens de ophaalkalender van je stad of gemeente.

Waarom kan ik niets bestellen als ik in Brussel of Wallonië woon?

Mooimakers is het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG. We zijn werkzaam in het Vlaamse Gewest en daarom niet actief in andere regio's.

Mijn Mooie Straat app

Waar kan ik Mijn Mooie Straat app gebruiken?

De opruimtracker kan in alle Vlaamse steden en gemeenten gebruikt worden zonder beperkingen. Het maken van een melding is echter enkel mogelijk op het grondgebied van deelnemende steden of gemeenten.

Waarom moet ik mijn locatie altijd delen om de app te gebruiken?

Om de route die je aflegt bij het opruimen te kunnen registreren doen we beroep op de locatiegegevens van je smartphone. Bij het maken van een melding doen we ook beroep op je locatiegegevens om de locatie van het incident zo precies mogelijk aan te kunnen duiden. Voor meer informatie over het gebruik hiervan kan je altijd terecht in onze privacy verklaring.

screenshot app locatie

Waarom kan ik in bepaalde steden en gemeenten geen sluikstort melden?

Het is enkel mogelijk om een melding te maken in gebieden waar de stad, gemeente of afvalintercommunale gebruik maakt van het Mijn Mooie Straat platform. Wanneer de app aangeeft dat een melding maken niet mogelijk is, verwijzen we je graag door naar de website van de betrokken stad of gemeente om daar een melding te maken. Buiten Vlaanderen kan je geen meldingen maken via de app.

screenshot app melding

Wie heeft toegang tot de gegevens die ik verzamel in de app?

Elk deelnemend lokaal bestuur krijgt toegang tot de gegevens die geregistreerd worden binnen haar werkingsgebied. Deze gegevens worden gebruikt om inzichten te verschaffen over de situatie op het terrein en het beleid rond zwerfvuil en sluikstort verder te optimaliseren. Voor meer informatie over het gebruik hiervan kan je altijd terecht in onze privacy verklaring.

Wat is het verschil tussen volgbaar en zichtbaar?

Bij zichtbaar kunnen andere gebruikers jouw profiel terugvinden en raadplegen wanneer ze hier naar op zoek gaan. Bij volgbaar kunnen andere gebruikers jou volgen en verschijnen jouw opruimactiviteiten in hun activiteitenfeed.

screenshot app profiel

Waarom kan ik de locatie van mijn gevulde zwerfvuilzak niet melden aan de gemeente?

Het lokaal bestuur kan ervoor kiezen de functionaliteit ‘zak achterlaten’ al dan niet te activeren voor haar werkingsgebied. Jouw lokaal bestuur heeft dit niet geactiveerd. Ben je niet zeker waar je de zak mag achterlaten, contacteer dan het lokaal bestuur.

screenshot app zak toevoegen

Ik kan de app niet downloaden op mijn smartphone.

Je kan de app downloaden in de Apple app store en Android Play Store en is bruikbaar op recente smartphones met een up to date besturingssysteem. Voor Android betekent dit Android 10 of recenter. Voor iPhone betekent dit iOS 13 of recenter.

Er is een probleem met mijn locatie instellingen.

Geef de correcte toestemming aan de Mijn Mooie Straat-app om gebruik te maken van je locatie tijdens opruimsessies. Merk je dat je opruimsessies er ‘blokkerig’ uitzien? Lijkt het erop dat je GPS-signaal wegvalt tijdens je opruimsessie? Zorg ervoor dat we altijd gebruik mogen maken van je locatie tijdens je opruimsessies, ook wanneer je de app sluit en je smartphone opbergt tijdens je wandeling. Eenmaal je je opruimsessie hebt afgesloten wordt er geen gebruik meer gemaakt van je locatie. Kijk onderstaande instellingen na op je smartphone:

  • Android Instellingen > Apps > Mijn Mooie Straat > Machtigingen > Toegestaan > Altijd toestaan
  • iOS Instellingen > Apps > Mijn Mooie Straat > Locatievoorzieningen > Altijd

screenshot app locatie

Er is een probleem met mijn locatie instellingen. (2)

Merk je dat je opruimsessies er ‘blokkerig’ uitzien? Lijkt het erop dat je GPS-signaal wegvalt tijdens je opruimsessie? Misschien is de energiebesparingsmodus van je batterij actief op je GSM-toestel waardoor we geen toegang meer hebben tot je locatie. Kijk dit na in de instellingen van je GSM-toestel.

screenshot app batterij

De app geeft geen juiste locatie door bij het achterlaten van vuilniszakken.

Wij maken gebruik van Google Maps om de locatiebepaling uit te voeren en soms is die nogal hardnekkig in het identificeren van een locatie. Wat kan helpen, is het verplaatsen van de rode marker zodat die wat dieper in het gebied staat waar je je zak wenst achter te laten (zie ook afbeelding als bijlage). Normaal gezien kan je in het veld ook het adres aanpassen en opslaan waardoor die wel onthouden wordt.

Ik heb een technisch probleem met de app en vind geen antwoord in de FAQ. Wat moet ik doen?

Als je de app niet meer kan opstarten, dan kan je die best even verwijderen om de laatste versie weer te downloaden. Gegevens die al in de app stonden, gaan daarbij niet verloren. Als er een ander technisch probleem is, stuur dan een mail naar hallo@mijnmooiestraat.be met het tijdstip van het probleem en de volgende gegevens van je GSM-toestel: merk, model en indien gekend de huidige software versie. Je kan dat op de volgende manier achterhalen: Android of iPhone. Zo kunnen onze technici meer gericht zoeken naar het probleem.

Opruimacties en opruimsessies

Wat is een opruimactie?

Een opruimactie is een eenmalige actie waarbij je met een groep mensen samen gaat zwerfvuil opruimen op een specifieke datum. Je kan op elk moment een opruimactie registreren op de Mijn Mooie Straat-app. Je kan je actie via de app delen met anderen, en ook jouw opruimroute registreren.

Kan ik mijn opruimactie aanpassen?

Ja. Via de Mijn Mooie Straat-app kan je op elk moment de gegevens van jouw opruimactie wijzigen.

Krijg ik een vergoeding als ik een opruimactie organiseer?

Neen. De registratie van een opruimactie op Mijn Mooie Straat-app staat los van eventuele gemeentelijke vergoedingen en initiatieven.

Ben ik via Mooimakers verzekerd?

Neen. Mooimakers staat niet in voor de verzekering van vrijwilligers. Meld je als vrijwilliger aan bij de gemeente zodat zij wel een verzekering voor jou kunnen voorzien tijdens je opruimactie.

Ik kan zelf geen zwerfvuilzakken bestellen, wat moet ik dan doen als ik ga opruimen?

Je gemeente kan gratis zakken bestellen in onze webwinkel. Misschien hebben ze er zelfs al in stock! Zij regelen bovendien de ophaling van het zwerfvuil. Contacteer je gemeente voor meer informatie. Hier vind je contactgegevens voor jouw gemeente of stad terug.

Wat moet ik met mijn gevulde zakken doen na mijn opruimronde?

Als je zwerfvuilzakken aanvraagt bij je stad, gemeente of afvalintercommunale, spreek je best ook met hen af waar je je gevulde zakken achterlaat. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de ophaling ervan. Hier vind je contactgegevens voor jouw gemeente of stad terug.

Wil je liever aan de slag gaan met je eigen huisvuilzakken? Dat kan natuurlijk ook. In dat geval neem je je gevulde huisvuilzakken weer mee naar huis en bied je ze aan ter ophaling volgens de ophaalkalender van je stad of gemeente.

Hoe vaak moet ik gaan opruimen? Wordt dit gecontroleerd?

Je beslist zelf hoe vaak, wanneer en met wie je gaat opruimen. Dit wordt niet gecontroleerd.

Vragen van en voor partners

Waar vind ik inspiratie/tips/goede praktijkvoorbeelden voor de aanpak van zwerfvuil en sluikstort?

Je vindt tal van tips & tricks, praktijkvoorbeelden en onderzoeken in onze Kenniswijzer!

Hoe ga ik aan de slag met een vuilnisbakkenplan, of pak ik een bepaalde doelplaats of fractie aan?

Wil je een efficiënt vuilnisbakkenplan uitbouwen in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort of een specifieke maatregel uittesten? En kan je daarbij nog wat ondersteuning gebruiken?

Dien een project zwerfvuil & sluikstort in! Meer info vind je hier

Wat is een coachingtraject?

Een coachingtraject is een traject op maat voor zowel lokale besturen, afvalintercommunales als Vlaamse partners waarbij in nauw overleg met een Mooimakerscoach een efficiënt zwerfvuil- en sluikstortbeleid uitgebouwd en geïmplementeerd wordt. 

Meer informatie over zo'n traject vind je hier

Wat is Mijn Mooie Straat?

Mijn Mooie Straat is een meldings- en registratiesysteem in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort. Met deze tool wil Mooimakers alle steden, gemeenten, intercommunales en andere betrokken partijen een digitale tool aanbieden om de strijd tegen sluikstort en zwerfvuil verder te professionaliseren. 

Meer info en de functionaliteiten van Mijn Mooie Straat vind je hier terug. 

Waarom bieden wij geen communicatie aan in een andere taal?

Mooimakers is het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de OVAM, Fost Plus en de VVSG. De OVAM is een instantie van de Vlaamse Overheid en daar geldt een duidelijke taalwetgeving. Deze schrijft voor dat je in bestuurszaken verplicht bent om in het Nederlands te communiceren. Om anderstaligen te informeren over de zwerfvuil- en sluikstortproblematiek maken wij gebruik van duidelijke pictogrammen en grafische communicatie die door iedereen te begrijpen is.

Geen antwoord op jouw vraag gevonden? Stuur dan een mailtje naar info@mooimakers.be.

Onze contactgegevens