Jarenlange Ierse kauwgomcampagne boekt resultaat!
Kenniswijzer > Zwerfvuil > Communicatie > Jarenlange Ierse kauwgomcampagne boekt resultaat!

In Ierland voeren ze al ettelijke jaren campagne tegen kauwgom als zwerfvuil en hun aanhoudende inzet loont. Verschillende stakeholders, zoals de kauwgom- en voedingsindustrie, lokale besturen, het departement communicatie en het departement klimaatactie en omgeving slaan als sinds 2007 de handen in elkaar.  

Doorheen de jaren verminderde hierdoor het aandeel van kauwgom in het zwerfvuil enorm, groeide het aantal scholen dat meedeed aan het Bin It educatief programma en was er een mooie media-coverage. Het thema van de campagne in 2022 was ‘Bin your gum when you’re done’*.  

*Gooi je kauwgom in de vuilnisbak als je ermee klaar bent 

Campagneaffiche Ierse campagne

Doelstelling 

Het doel van de campagne was het huidige gedrag te veranderen en het gedrag van toekomstige generaties te beïnvloeden. Concreet richtte de campagne zich op het verminderen van kauwgom in het zwerfvuil door: 

  • Het bewustzijn bij het publiek verhogen dat je kauwgom op de grond gooien een vorm van zwerfvuil is 
  • Het bewustzijn bij het publiek verhogen dat de boete op zwerfvuil 150 euro bedraagt 
  • Het publiek aan te moedigen om hun kauwgom op een verantwoorde manier weg te werpen 

De campagne 

Naast lokale acties en het educatieve programma werd er deze keer een grote nadruk gelegd op digitale advertising en sociale media. De campagne behelsde volgende acties: 

  • Advertentiecampagne op TV, out-of-home, print en online platformen voor een periode van drie maand 
  • Nationale lancering in Merrion Square (met foto’s en social media posts) 
  • Lokale evenementen tijdens de zomermaanden 
  • Dedicated websites: www.gumlittertaskforce.ie en http://biniteducation.com/  
  • De Bin It! Roadshow voor lagere en middelbare scholen 
  • Lespakketten voor deelnemende scholen 
  • Sponsoring van de industrie van educatieve programma’s en Lenteschoonmaak-opruimactiviteiten 
  • Een TikTok Micro-Influencer educatieve campagne 
  • Dedicated Twitter en Instagram Accounts.  
  • Gedragsonderzoek voor en na de campagne om de impact na te gaan 
  • Een boodschap op de kauwgom-verpakkingen over het verantwoord weggooien ervan en reclame op televisie hierover. 
  • Pers en PR-aanpak over de campagneboodschap en dit op maat van de doelgroep 

Resultaat 

Uit monitoring bleek dat het aandeel kauwgom in 2021 gedaald was naar 9,1%. In 2005 was er nog sprake van 31,6%. De jarenlange campagne resulteerde m.a.w. in een verandering van houding en positieve gedragsverandering. 

Resultaat Ierse campagne

Cijfers

Enkele cijfers rond gewijzigd gedrag 

  • Bijna 7 op 10 gaven aan dat de campagne hen zou beïnvloeden om hun kauwgom juist weg te gooien 
  • Na de campagne gaven 9 op 10 mensen aan dat ze hun kauwgom juist weggooiden 
  • 45% van de respondenten zeiden dat ze stopten om hun kauwgom op de grond te gooien nadat ze de campagne zagen 
  • 67% van de mensen zeiden dat de campagne ervoor zorgde dat ze hun kauwgom op een andere manier weggooiden 
  • 77% gaf aan dat de campagne hen liet nadenken over de gevolgen van het weggooien van kauwgom op de grond 

Enkele cijfers rond de campagne 

  • 63% van de respondenten gaven aan iets van de onlinecampagne gezien te hebben (dit is hoog boven de Ierse norm) 
  • Er was regionale media coverage in 23 departementen en sommigen zelfs nationaal. 
  • Er waren 100 unieke media-coverages van de campagne in 2022. 

Enkele cijfers rond de participatie 

  • Meer dan 157.000 studenten zijn betrokken in het Neat Streets programma sinds het begon in 2011. Neat Streets is een anti-zwerfvuil- en afvalprogramma voor middelbare scholen in heel Ierland. Scholen worden aangemoedigd om eerst de zwerfvuil- en afvalniveaus en het beleid binnen hun school te beoordelen en te meten, en later in de bredere gemeenschap. Tijdens het schooljaar 2021 en 2022 namen er 14.346 studenten deel. 
  • In 11 jaar dat het Neat Streets programma loopt, is er een toename van 60% in het recyclagecijfer per jaar van scholen. 
  • Tijdens het schooljaar 2021 – 2022 vernieuwden 607 scholen hun Groene vlag en 36 scholen kregen voor de eerste keer een Groene vlag voor zwerfvuil en afval.  
  • Over het algemeen namen er al 889.882 studenten deel aan het Green Schools programma. 
  • De nieuwe Bin It! Roadshow bezocht 54 scholen in 22 departementen. 
  • In heel Ierland werden er 5.640 opruimactiviteiten georganiseerd als onderdeel van een Nationale Lenteschoonmaak-opruimactie. Meer dan 2,800 ton zwerfvuil werd verzameld.  
Gum Litter Campaign Report 2022

Het gedetailleerde Engelstalige rapport kan je hier downloaden. 

Downloaden (pdf)

Affiche kauwgom

Bestel de affiche 'Mooi gebaar'. Hang die op een zichtbare plaats en geef zo iedereen in jouw straat een mooi gebaar.