Nieuws & Inspiratie

Afvalintercommunale IDM lanceert de Trash Drop

Afvalintercommunale IDM lanceert de Trash Drop

Eind april lanceerde afvalintercommunale IDM hun #trashdrop campagne met veel succes! De campagne gericht naar de lokale jongeren en schoolgaande jeugd tussen 13 en 18 jaar, kende op 1 dag tijd, maar liefst 48.300 likes en 3.600 reacties op TikTok.

De campagne maakt deel uit van het project dat de afvalintercommunale i.s.m. Mooimakers uitvoert om het zwerfvuil op verzamelplaatsen van jongeren, zoals parken en pleinen, te verminderen. IDM wil door deze sensibiliseringsactie jongeren op een positieve en ludieke manier aanzetten tot het juiste gedrag, namelijk hun afval in de vuilnisbak gooien. Ze willen niet met de vinger wijzen, maar willen meegeven dat het cool is om zwerfvuil in de vuilnisbak te gooien. Hiermee willen ze een langdurige gedragswijziging teweegbrengen bij de jeugd.

Influencer Timon Verbeeck

De #trashdrop campagne loopt vooral via Tik Tok, Instagram en Youtube en wil met de hulp van Influencer Timon Verbeeck de coole move Trash Drop in het leven roepen om zo zwerfvuil tegen te gaan. Influencer Timon woont in de regio waar IDM instaat voor de openbare netheid en hij telt maar liefst 820.000 volgers op TikTok.

De volgende 5 weken laat IDM elke week een nieuw filmpje los op de jeugd waarbij Timon op pad gaat in hun gemeenten. In deze fase kan de jeugd Timon laten weten waar hij naartoe moet gaan en dat doen ze dus massaal . Alles is ook te volgen op www.trashdrop.be.

Handhaving

Naast de campagne zet IDM ook in op handhaving door op verschillende ogenblikken tijdens de campagne een rondgang te organiseren van eigen handhavers, maar ook door de inzet van de zwerfvuilhandhavers van de OVAM.

Project ism Mooimakers

Wil jij ook een project zwerfvuil en sluikstort in samenwerking van Mooimakers opstarten? Vanaf 1 juni tot en met 30 september kan je een projectaanvraag indienen. Lees er hier alles over.

 

Trash Drop