Nieuws & Inspiratie

Studenten Thomas More gaan creatief aan de slag voor Mooimakers

Thomas More winnaars

Dit academiejaar sloeg Mooimakers de handen in elkaar met de studenten en vakdocenten van het eerste jaar Communicatiemanagement van hogeschool Thomas More. De studenten ontwierpen voor het praktijkproject 'Inspiration Lab' een affiche om jongeren te overtuigen hun kauwgom niet op straat maar wel in de vuilnisbak te gooien. De beste affiche werd uiteindelijk beloond. 

De studierichting Communicatiemanagement organiseert elk jaar het praktijkproject 'Inspiration Lab'. In het eerste semester krijgen de studenten de theoretische basiskennis mee voor het succesvol ontwikkelen van communicatiecampagnes. In het tweede semester maken ze gebruik van deze kennis om toe te passen in de praktijk, nl. een campagnebriefing van een echte opdrachtgever. Mooimakers was dit jaar één van die opdrachtgevers. We stelden onszelf voor tijdens een gastcollege, gaven mee hoe de communicatie vanuit Mooimakers wordt vormgegeven en stelden een briefing op rond kauwgom als zwerfvuil

De studenten werkten zelfstandig in een team van drie aan hun campagneconcept en werden daarbij gecoacht door vier vakdocenten. Ze bedachten een concept, schreven een gevatte koptekst, gingen op zoek naar het treffende beeld en ontwierpen de lay-out. Het concept werd ook digitaal vertaald naar een Instagram paid post. De teams schreven eveneens een persbericht over de nieuwe campagne, stelden hiervoor een perslijst op en bedachten een eventconcept voor diezelfde doelgroep,” aldus Helga De Wit, coördinator praktijkproject Inspiration Lab. 

Mooimakers zag deze éénmalige samenwerking* als een opportuniteit. Gezien deze leeftijdscategorie, nl. jongeren rond de 20 jaar, voor Mooimakers een belangrijk doelpubliek is en toch een bijzondere focus krijgt in haar communicatie. De manier van communiceren en hoe jongeren naar de zaken kijken, wijkt toch af van de mainstream communicatie. Door deze samenwerking aan te gaan, kregen we hier nog een beter zicht op. 

De campagnebriefing leverde een dertigtal creatieve affiches op. Mooimakers mocht uit een shortlist van acht affiches een winnaar selecteren. De criteria die we hierbij gebruikten waren de volgende: 

  • Komt de boodschap overeen met het probleem? 
  • Trekt het concept de aandacht? 
  • Brengt de uitwerking van het concept (tone of voice, look en feel, woordgebruik, …) het idee tot leven?  

De affiche die de Prijs van de Opdrachtgever in ontvangst mocht nemen, werd deze met als copy 'Plakspijt' ontworpen door studenten Manou Sas, Reggie Veroft en Jef Vlaminck. “We hopen dat het woord ‘Plakspijt’ uitgroeit tot jongerenwoord van 2022. Het is het gevoel dat je krijgt nadat je je kauwgom ergens hebt achtergelaten waar het niet hoort,” gaf Manou nog mee. De drie studenten figureerden zelfs voor hun eigen ontwerp. 

Plakspijt1 Plakspijt2 Plakspijt3

Via Instagram werd duidelijk welk ontwerp het publiek het meeste smaakte en dat was de affiche met als copy: 'Loop zo 25 jaar rond'. Studentes Loe Hauchecorne, Danaë Ruyts en Ella Van Ruysevelt namen trots de publieksprijs in ontvangst. 

Loop zo 25 jaar rond

Mooimakers kon uit deze samenwerking concluderen dat er heel wat creativiteit aanwezig was bij de studenten van de bacheloropleiding Communicatiemanagement van Thomas More. We willen hen alvast veel succes wensen bij de komende examens! 

De overige ontwerpen van de studenten zie je hieronder. Ze mogen niet gereproduceerd worden. Voor vragen verwijzen we jullie graag door naar Thomas More. Wil je zelf actie ondernemen tegen kauwgom als zwerfvuil, surf dan snel naar onze webwinkel.

 

*De samenwerking met Thomas More was een éénmalige actie waar Mooimakers aan deelnam. Mooimakers is niet in de mogelijkheid om aan elke vraag gevolg te geven. 

*Foto's Lut Goovaerts