Een kleine maar niet onbelangrijke vorm van zwerfvuil die we allemaal wel eens een keer hebben waargenomen zijn de ticketjes die uit een parkeerautomaat komen. De papieren ticketjes hopen zich op in de automaat en gaan geregeld vliegen en brengen zo een zichtbare vervuiling van de omgeving met zich mee. In Genk waren ze de ronddwarrelende papiertjes beu en gingen ze ermee aan de slag tijdens hun coachingtraject.
Van papier naar digitaal
De oplossing voor deze papieren overlast is te gaan voor enerzijds een volledig digitaal parkeersysteem zonder uitgave van een papieren ticket of anderzijds om de standaardoptie met papieren ticket aan te passen. In Genk kozen ze voor de tweede optie. Om te weten wat de impact op het aanwezige zwerfvuil was, hebben ze eerst gedurende 8 maanden geteld over hoeveel papieren tickets het ging op twee centrale locaties op hun grondgebied:
- Stalenstraat: 146.205
- Vennestraat: 75.523
Een aanzienlijke som papier die vermeden kan worden. Door het instellen van de digitale registratie zonder papieren ticket als standaardoptie, werd de overvloed aan tickets aangepakt. De optie ‘zonder ticket’ werd dus de keuze van de minste weerstand. Het was nog altijd mogelijk om een ticket te nemen, maar hiervoor moest je voortaan extra moeite doen. Het werd niet meer automatisch afgedrukt. De digitale registratie werd dus de logische keuze. Op zich een eenvoudige ingreep, maar met positieve gevolgen.
Dalende trend in het zwerfvuil
Sinds de digitale parkeerregistratie als standaardoptie werd geprogrammeerd, zagen ze in Genk een dalende trend in het zwerfvuil. De vier metingen gaven duidelijk aan dat er een pak minder zwerfvuil werd vastgesteld. Voor de ingreep registreerden ze gemiddeld 263 eenheden zwerfvuil, na de ingreep noteerden ze gemiddeld 72 eenheden. Een daling van maar liefst 73%. Uit deze cijfers kunnen we afleiden dat het aanpassen van de standaardoptie een grote impact had op het zwerfvuil in de Stalenstraat.