1. We houden je in de gaten!
Keep Britain Tidy, een Britse vrijwilligersorganisatie die ijvert voor minder afval en een propere omgeving, lanceerde de campagne ‘We’re watching you’. Hondeneigenaars zijn immers minder geneigd om hondenpoep op te ruimen als niemand het ziet of als het donker is. De opvallende ogen-campagne had een positief effect. In Westminster bijvoorbeeld verminderde de overlast tijdens de campagne (maart – juni) met 53 procent.
2. Dit is geen hondentoilet!
Op de website van de stad Turnhout kan je een affiche downloaden die hondeneigenaars wijst op hun verantwoordelijkheid om altijd een hondenpoepzakje mee te nemen als ze hun hond uitlaten.
3. Help De Panne op weg naar… een propere gemeente
Op de website van de stad De Panne kan je een affiche downloaden die hondeneigenaars wijst op een mogelijke boete bij het niet opruimen van hondenpoep.
4. Mijn baasje doet wat moet!
Tijdens de afvalpreventieweek lanceerde de intercommunale Haviland (nu Intradura) de campagne ‘Mijn baasje doet wat moet’. In deze campagne werden verschillende argumenten ingezet om hondenbezitters het afval van hun hond te laten opruimen. Voor het campagnebeeld koos men een schattig jong hondje als mascotte, en dat sprak aan. Behalve communicatiemateriaal werden ook zakjeshouders uitgedeeld om hondeneigenaars te belonen.
5. Hondenruiters in De Panne
In De Panne worden op hotspots ‘hondenruiters’ ingezet: kleine stoepbordjes met een affiche en info over de boete. De hondenruiters worden geplaatst na een melding van overlast. Tegelijk wordt het terrein helemaal opgeruimd. De hondenruiters blijven maximaal twee weken op dezelfde locatie staan en gemeenschapswachten-vaststellers doen extra controles.
Afstandspijlen vuilnisbak
Signalisatie naar vuilnisbakken verhoogt de kans dat hondenpoepzakjes niet op de grond, maar in de vuilnisbak belanden. Download hier de signalisatieborden.